NL Internet Techniek
Posts 1-8 of 8
-
Bert Catsburg(not a XING member)JAVA komt nauwelijks voor in MKB toepassingen => MBO'ers komen in MKB omgevingen terecht => MBO-ICT'ers moeten PHP leren !!!
Bij deze een stelling die ik al enige tijd ervaar.
1) Grote bedrijven maken in hun Backend en Frontend gebruik van geavanceerde Java technologie.
Dat is mooi, want Java is wellicht de mooiste technologie van de laatste jaren.
2) MKB bedrijven maken in de Backend gebruik van standaard software (exact, office, Act-CRM, etc). Software-ontwikkeling voor het MKB bestaat voornamelijk uit Websites. Waarom worden deze websites bijna allemaal in PHP/HTML/CSS gemaakt?
Volgens mij om de volgende redenen:
- MKB moet hun websites hosten, dat gebeurt bijna altijd in Shared Hosting omgevingen.
- Hosting Providers leveren geen Java op hun Shared Omgevingen.
- Daar komt bij: Bijna alle hosting omgevingen zijn Linux/Unix-based.
- Derhalve: Het is PHP wat de klok slaat daar.
Iemand het niet met mij eens in deze? Ik hoop het want ook ik doe liever Java. Maar het is nergens te plaatsen.
Toevallig was ik onlangs op een ICT opleding in gesprek met mensen van de ICT-opleidingstak. En wat blijkt: Daar wordt op de softwareontwikkeling afdeling onderwezen in Java en VB(.Net). Dit zijn technieken die in grote bedrijven gebruikt worden. En grote bedrijven willen voornamelijk HBO'ers hebben.
Dus, waarom wordt op de MBO-ICT-opleidingen nog onderwezen in Java en VB?
Te kort door de bocht? Ik hoor het graag.
Bert Catsburg
- 14 Feb 2006, 9:32 pm
-
Matthijs Blijswijk, vanThe company name is only visible to registered members.Re: JAVA komt nauwelijks voor in MKB toepassingen => MBO'ers komen in MKB omgevingen terecht => MBO-ICT'ers moeten PHP leren !!!
PHP is een buzzword, en dat is waar de meeste MKB'ers met weinig verstand van software-ontwikkeling dus in aanraking mee zijn gekomen. Ik merk bijvoorbeeld dat sommige klanten even terugdeinzen als ik over Java begin.
Hetzelfde geldt voor MySQL: zeker niet de beste database die er is, maar wel erg veel support onder de hosting providers. (In 3D Games worden bijvoorbeeld voornamelijk polygonen, gebruikt omdat de massa-hardware deze ondersteund, terwijl mooiere technieken al lang voorhanden zijn)
De taal Java is ontwikkeld door Sun Microsystems, ook verantwoordelijk voor de veelgebruikte unixvariant Solaris. Er wordt geclaimed dat solaris 10 op dit moment zelfs het beste operating system ter wereld is (mijn servers draaien nu al bijna een jaar onafgebroken op solaris 10, en de applicaties netjes gescheiden van elkaar in zogenaamde Solaris Zones.). Hostingomgeving is dus absoluut geen argument om PHP te gebruiken.
PHP is een scripting-taal en dus makkelijk te leren. Om java fatsoenlijk te gebruiken dien je je een beetje te verdiepen in object-geörienteerd programmeren. Daarnaast heeft PHP meer gelijkenis met Perl, dat in den beginne vaak gebruikt werd voor server-side scripting. De meeste developers voor Perl zullen in eerste instantie op het bekendere PHP zijn overgegaan.
De marketing-machine van Microsoft zorgt goed voor .NET, VB.NET, ASP, etc. .NET doet in principe niet onder voor Java op dit moment. Toch bevind ik me in het kader van de huidige open source ontwikkelingen liever in het straatje van Sun Microsystems en IBM (dat ook gekozen heeft voor Java) en de Apache Software Foundation, dan dat van Microsoft.
My 2 cents,
Matthijs
Waarom worden deze websites bijna allemaal in PHP/HTML/CSS gemaakt?
Volgens mij om de volgende redenen:
- MKB moet hun websites hosten, dat gebeurt bijna altijd in Shared Hosting omgevingen. - Hosting Providers leveren geen Java op hun Shared Omgevingen. - Daar komt bij: Bijna alle hosting omgevingen zijn Linux/Unix-based. - Derhalve: Het is PHP wat de klok slaat daar.
- 14 Feb 2006, 11:38 pm
-
Matthijs Blijswijk, vanThe company name is only visible to registered members.Re: JAVA komt nauwelijks voor in MKB toepassingen => MBO'ers komen in MKB omgevingen terecht => MBO-ICT'ers moeten PHP leren !!!
"Ik hoop het want ook ik doe liever Java. Maar het is nergens te plaatsen. "
Ik denk er al langer over om java-hosting aan te bieden. Ben vorig jaar zelfs even bezig geweest met een XML-variant die naar standaard Java-code vertaalt, zodat ontwikkelaars hun java-code online kunnen editen. Ik heb echter niet de aspiratie om één van de vele hosting-companies te worden. Eventueel sta ik wel open voor samenwerking op dat vlak.
- 14 Feb 2006, 11:45 pm
-
Bert Catsburg(not a XING member)Re^2: JAVA komt nauwelijks voor in MKB toepassingen => MBO'ers komen in MKB omgevingen terecht => MBO-ICT'ers moeten PHP leren !
Matthijs,
Een paar punten ben ik het niet mee eens:
"PHP een buzzword" Dat valt toch wel mee? Java is veel meer een hype (geweest) dan PHP.
"PHP is een scriptingtaal DUS gemakkelijk te leren". Laten we daar van maken dat de leercurve van PHP wat horizontaler begint.
Maar ik zie in jouw reactie geen ontkrachting van mijn betoog. Ben je het met me eens dat MKB-klanten (niet de MKB-ICT-ondernemingen) voornamelijk op Shared Hosting omgevingen zitten, Shared Hosting omgevingen voornamelijk op Linux/Apache en SharedHosting-bedrijven bijna geen Java mogelijkheden aanbieden.
En....., als MKB-ICT bedrijven zijn er bijna geen mensen te vinden die PHP vanuit hun opleiding meegekregen hebben omdat ze daar allemaal het meer sexy Java onderwijzen.
Bert Catsburg
- 15 Feb 2006, 08:50 am
-
Matthijs Blijswijk, vanThe company name is only visible to registered members.Re^3: JAVA komt nauwelijks voor in MKB toepassingen => MBO'ers komen in MKB omgevingen terecht => MBO-ICT'ers moeten PHP leren !
"PHP een buzzword" Dat valt toch wel mee? Java is veel meer een hype (geweest) dan PHP.
Java is voornamelijk een hype geweest voor client-side ontwikkeling (applets e.d.). Op dat moment was Perl de meest gebruikte taal voor server-side scripting (.cgi). Het is logisch dat PHP daaruit voortvloeide.
Perl heeft de naam sterk te zijn in tekst-gebaseerde handelingen (reguliere expressies), maar ondertussen doet Java er zeker niet voor onder. Server-side java in de vorm van servlets is lastiger te deployen dan het ftp-en van scripts. JSP is een mooie oplossing, maar direct ook minder krachtig.
"PHP is een scriptingtaal DUS gemakkelijk te leren". Laten we daar van maken dat de leercurve van PHP wat horizontaler begint.
In PHP is er simpelweg minder te kiezen en wordt minder snel een runtime-foutmelding gegenereerd (ook al gaat het vaak wel fout). In java kan ik kiezen tussen een String en StringBuffer, tussen een Vector, array of HashMap. Meer invloed op efficiëntie dus, maar ook lastiger want je zult er eerst van moeten weten.
Een scripting-taal is wat mij betreft makkelijker in gebruik te nemen en dus makkelijker te leren, 'horizontaler leercurve' ben ik het mee eens.
Maar ik zie in jouw reactie geen ontkrachting van mijn betoog. Ben je het met me eens dat MKB-klanten (niet de MKB-ICT-ondernemingen) voornamelijk op Shared Hosting omgevingen zitten, Shared Hosting omgevingen voornamelijk op Linux/Apache en SharedHosting-bedrijven bijna geen Java mogelijkheden aanbieden.
Zeker niet, zelfs een ondersteuning. Het is een ramp om te zoeken naar Java-ondersteunde hosting. Ik denk dat het iets te maken heeft met het feit dat er toch nog onvoldoende vraag naar is van de markt, en dat het wellicht lastiger te administreren is: Java is tenslotte krachtiger dus ook potentieël een groter risico. Daarbij, niet om oneerbiedig te klinken, maar PHP is toch voornamelijk data uitlezen en toevoegen aan een database voor de meeste MKB-websites, en bezit dus meer dan genoeg kracht voor de meesten: never change a winning formula.
En....., als MKB-ICT bedrijven zijn er bijna geen mensen te vinden die PHP vanuit hun opleiding meegekregen hebben omdat ze daar allemaal het meer sexy Java onderwijzen.
PHP was bij ons op de opleiding (medische informatica, univ. utrecht) inderdaad een ondergeschoven kindje (verbetert al wel), maar ik vind dat de juiste keuze. Het is gemakkelijker overstappen van Java naar PHP, dan van PHP naar Java. Java leent zich uitermate goed om object-geörienteerd programmeren te onderwijzen, te laten doorgronden: je ziet precies wat er gebeurt. PHP-constructies zijn veel meer ambigu en dus sneller een 'trucje'.
Als dit board me kan overtuigen over een markt voor JSP/servlet hosting, dan lijkt het me een goed plan om daar in samenwerkingsverband op in te springen.
Groeten,
Matthijs
- 15 Feb 2006, 1:59 pm
-
Ric van WesthreenenThe company name is only visible to registered members.Re: JAVA komt nauwelijks voor in MKB toepassingen => MBO'ers komen in MKB omgevingen terecht => MBO-ICT'ers moeten PHP leren !!!
Ik denk dat het handig is om eerst te definieren wat je onder MKB verstaat. Er zijn namelijk zat MKB bedrijven die gekozen hebben voor een Javabased oplossing in de vorm van een CMS (bv. MMBase) of een van de vele andere zeer interessante opensource oplossingen. In de backend kun je bijvoorbeeld een zeer compleet ERP systeem aantreffen als Compiere.
Echter, voor veel MKB-bedrijven (maar ook veel groter) is het voldoende om voor specifieke oplossingen als websites of intranetsites gebruik te maken van PHP. Zo is het CMS TYPO3 een van de marktleiders in Europa onder de Opensource Content Management Systemen. (onder meer in gebruik bij de TROS en Versatel). De keuze voor PHP scripters/programmeurs kan voor veel MKB bedrijven veel voordeliger uitpakken dan als ze moeten kiezen voor een Java programmeur. Het uurtarief van de laatste is meestal een stuk hoger.
- 19 Feb 2006, 10:28 pm
-
Bert Catsburg(not a XING member)Re^2: JAVA komt nauwelijks voor in MKB toepassingen => MBO'ers komen in MKB omgevingen terecht => MBO-ICT'ers moeten PHP leren !
Ric, je hebt gelijk, wat verstaan we onder MKB. Misschien is dat in mijn eerste stukje al beantwoord door te stellen dat MKB bedrijven voornamelijk van Shared Webhosting gebruik maken. MAK in dit verhaal zijn dus bedrijven die niet de website-omvang hebben om een eigen Webserver aan te schaffen. En dat zijn er volgens mij heel erg veel...
Voor de rest heb je het over uurtarieven. Helemaal waar. Ook mijn ervaring.
Is het dus zo dat MBO-ICT'ers voornamelijk in MKB bedrijven of MKB-klussen terecht komen?
En waarom zie ik dat geen PHP onderwezen worden op het MBO?
(Misschien moet deze stelling verhuizen naar het "Onderwijs" onderdeel) :-)
- 20 Feb 2006, 09:36 am
-
Ric van WesthreenenThe company name is only visible to registered members.Re^3: JAVA komt nauwelijks voor in MKB toepassingen => MBO'ers komen in MKB omgevingen terecht => MBO-ICT'ers moeten PHP leren !
Ik denk dat er een ander 'knelpunt' is bij MBO. De insteek van een MBO-er is een praktische. Het niet lullen maar doen als het ware. Dat is iets dat het MKB en dan met name het kleinbedrijf meer aanspreekt dan de dure ICT-er die eerst een database model wil ontwerpen gecombineerd met een functioneel ontwerp.
Dat laatste leren MBO-ers niet zo uitgebreidt, of helemaal niet op het opleiding. Terwijl HBO of WO hierop worden afgerekend.
Ook is het zo dat het MKB eerder kiest voor een betaalbare oplossing / goedkope oplossing. Let wel goedkoop hoeft niet perse verkeerd te zijn. Het is wel zo dat het goedkoper ontwikkelen is met MBO-ers dan met HBO/WO-ers.
Ric
- 20 Feb 2006, 10:36 pm
