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Gesellschaft für Informatik (GI)

Die Gesellschaft für Informatik e.V. (GI) ist die größte Vereinigung von Informatikerinnen und Informatikern im deutschsprachigen Raum.

Only visible to XING members Informatik Aktuell: Lesestoff
Lesestoff für Software-Entwickler*innen, Software-Architekt*innen, DevOps, Admins und alle, die es lieben, wenn es ans Eingemachte geht - kostenfrei, barrierefrei, werbefrei!
Neue Artikel finden Sie hier:
https://www.informatik-aktuell.de/index.php
Darunter:
- Einführung in Ansible
- Digitale Transformation – Jenseits des Hypes
- Lingua franca mit TypeScript, Node.js & Azure
- Mit Android Jetpack die App-Entwicklung beschleunigen
- Skalierbare Daten-Pipelines mit Apache NiFi
- Wann muss das Management in agile Teams eingreifen?
- Webauthn: Identitätsdiebstahl ade!
- Docs-as-Code – Die Werkzeuge
- Warum es sich lohnt, die IT DevOps-ready aufzustellen
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Dipl.-Inf. Olaf Barheine
Der Newsletter bietet wirklich jedesmal eine sehr interessante Themenauswahl. :-)
Andrea Herrmann Workshop "Requirements Engineering mit Fachabteilungen" am 11. März 2019
Dies ist eine Veranstaltung des Arbeitskreises "Requirements Engineering und Lehre" aus der Fachgruppe Requirements Engineering.
Zeit: Montag, 11. März 2019, 09:00 - 13:00 Uhr
Ort: REConf, München
https://www.hood-group.com/reconf/workshops/htws23-requirements-engineering-fuer-nicht-informatiker/
Viele Techniken und Methoden, die im Requirements Engineering genutzt werden (wie z. B. UML-Modelle), sind den Mitarbeitern/-innen in den Fachabteilungen nicht bekannt und teilweise auch nicht ohne weiteres verständlich. Im Projektgeschäft arbeiten jedoch nicht nur Informatiker/-innen unter sich. Durch die Verlagerung von Verantwortung auf die Fachabteilungen und gerade im Kontext von Agilität wird es mehr und mehr üblich, dass das Requirements Engineering durch unterschiedliche Rollen (z. B. Product Owner) durchgeführt wird. Komplexität erfordert Naht- statt Schnittstellen.
In diesem Workshop geben die vier Experten ihre Erfahrungen mit dem Thema weiter, sowie Lösungen und Methoden, die sich bewährt haben. Wo verwenden wir welche Techniken? Wie lässt sich Requirements Engineering vereinfachen und schulen?
Die Dozenten
Nikolaas Döbel: Seit 2009 freiberuflicher und branchenübergreifender Business Analyst/Requirements Engineer, davor 12 Jahre als Requirements Engineer angestellt.
Jörn Fahsel: Wissenschaftlicher Mitarbeiter seit 2013 an der FAU Erlangen, davor 13 Jahre als Prozessberater im ITK- und Sozialumfeld.
Dr. habil. Andrea Herrmann: Freiberufliche Trainerin und Beraterin für Software Engineering seit 2012 mit mehr als 20 Berufsjahren in Praxis und Forschung.
Prof. Rüdiger Weißbach: Seit 2009 Professor für Wirtschaftsinformatik am Department Wirtschaft der HAW Hamburg, vorher 22 Jahre IT-Arbeit in Anwendungsbetrieben (Elektroindustrie, Bausparkasse).
Workshop-Level: Fortgeschrittene
Anmeldung hier: https://www.hood-group.com/reconf/anmeldung/
Frühbucherrabatt gibt es noch bis zum 1. Februar 2019.
Only visible to XING members Umfassende Konferenz zu Datenbanken: Datenbanktage im Rahmen der IT-Tage
Als übergreifende Konferenz zu Datenbanken fanden die Datenbanktage erstmals 2013 statt. Inzwischen sind sie Bestandteil der IT-Tage, der Jahreskonferenz des Fachmagazins "Informatik Aktuell".
Ziel ist es, möglichst umfassend über alle Datenbanksysteme zu informieren. Aktuelle Entwicklungen zu Oracle, SQL Server, PostgreSQL, MySQL und MariaDB, NewSQL und NoSQL, Blockchains und Smart Contracts sind nur einige der Themen.
Und wichtig zu wissen: Die Teilnehmer/innen der Datenbanktage können nicht nur an allen Vorträgen zu Datenbanken teilnehmen, sondern auch an allen anderen Sessions der IT-Tage. Dazu zählen Tracks zu Java-Entwicklung, Software-Architektur, DevOps und IT-Betrieb, IoT und Blockchains, Künstliche Intelligenz und Deep Learning / Machine Learning.
Andrea Herrmann Call for papers: CreaRE 2019 Eighth International Workshop on Creativity in Requirements Engineering
Call for papers: CreaRE 2019 Eighth International Workshop on Creativity in Requirements Engineering
Date: 18 March 2019, the first day of REFSQ 2019
Place: Essen, Germany
Looking forward for interactive sessions?
Want to be at the forefront of research on creativity?
Come to the 8th edition of CreaRE!
** Workshop Topic, Background and Motivation
Where do great requirements come from? The development of a new IT system or the replacement or radical enhancement of an existing IT system provides the chance to gather innovative ideas, to make radical improvements, and to reinvent the work process. However, current techniques for analyzing customer-provided documents and existing systems lead to identifying only the basic requirements that the IT system should fulfill, and elicitation techniques such as stakeholder interviews help identify ideas for the incremental improvement of a system. Thus, these standard techniques lead to a conservative requirements specification with little innovation potential.
Creativity techniques help stakeholders identify delighter requirements, which make aspects of the new system a real positive surprise. These delighters generally are highly innovative features.
In spite of this, there are far more publications about survey techniques, document-centric techniques and observation techniques for requirements elicitation, than there are about the use of creativity in Requirements Engineering (RE). Many practical questions are still open, especially concerning the applicability and reliability of these techniques in different contexts or the completeness and post-processing of the requirements resulting from a creativity session. Different software application domains such as embedded systems, multimedia products or customer-specific business applications may require creativity techniques to be applied differently, and these techniques also contribute to shaping the landscape of emerging fields such as the Internet of Things and smart ecosystems. Meanwhile, the field of creativity techniques itself is also changing as tool support and trends like multimedia use with creativity techniques, mobile computing, and online participation demand different approaches.
** Goals of the Workshop
The purpose of the CreaRE’19 workshop is to provide a forum for the exchange of ideas and experiences and research results. The participants will learn from the speakers and from each other, and will possibly gain hands-on experiences in applying creativity techniques themselves. This goal will be supported through interactive sessions, by experience reports, and by presentations of research results.
** Workshop Topics
The one-day workshop brings together the topics creativity and requirements.
Workshop topics include, but are not restricted to:
• Creative use of techniques originally designed for other purposes, but now applied as RE techniques, and/or creativity enhancers, especially for requirements elicitation
• The application of known creativity techniques in RE activities
• Promoting stakeholder participation in RE activities through creativity techniques
• Emerging ideas for new or adapted creativity techniques for RE activities
• Creativity in online settings, using the creativity of the crowd
• Gamification and creativity for RE
• Using creativity techniques to measure and enhance user experience
• Tool support for creativity enhancement
• Context dependency of creativity and creativity techniques
• Experiences with and considerations about creativity techniques in RE in industry
• RE techniques that enable or support creativity
• Creativity via reuse: trading off innovation and efficient production
** Important Dates
Jan 14, 2019: paper and interactive session proposal submission deadline
Feb 04, 2019: author notification
Feb 25, 2019: camera-ready workshop paper submission
Mar 18, 2019: workshop date
** Paper Submission and Evaluation Criteria
We invite three types of submissions: position papers, full papers, and proposals for interactive sessions. Every type should treat a topic from the workshop themes.
- Proposal for an interactive session (1–3 pages): Proposal for an interactive session such as a game, method demonstration, role playing, or mini-tutorial of 20–30 minutes duration, which can be executed at the workshop, including the participation of circa 20 persons. A proposal will be evaluated based on the proposed session’s potential for generating discussion.
- Position paper (3–6 pages): Short paper, stating the position of the authors on any of the workshop topics. For example, a position paper could describe an experiment or a case study in industry, in which case it will be evaluated on its potential for generating discussion, on practical relevance and on the originality of the positions stated. A position paper can be used to describe emerging ideas on how creativity should be performed, in which case it will be evaluated based on its relevance, originality, and sound argumentation.
- Full paper (8–10 pages): Full paper evaluating an experience, preferably in industry, or describing the results of a research effort. A full paper will be evaluated for the innovativeness of the proposed ideas and for technical soundness.
Papers will be submitted via EasyChair at https://easychair.org/conferences/?conf=creare2019.
Each paper submission should be in the LNCS format, which is documented at: http://www.springer.com/computer/lncs?SGWID=0-164-12-73062-0.
The papers will be published in the REFSQ workshop proceedings.
** Past Editions of the Workshop
CreaRE 2010 at REFSQ 2010: https://sites.google.com/site/creare2010/
CreaRE 2012 at REFSQ 2012: http://www.se.uni-hannover.de/events/creare-2012
CreaRE 2013 at REFSQ 2013: http://www.se.uni-hannover.de/events/creare-2013
CreaRE 2014 at REFSQ 2014: http://www.se.uni-hannover.de/events/creare-2014
CreaRE 2015 at REFSQ 2015: https://sites.google.com/site/creare2015/
CreaRE 2017 at REFSQ 2017: https://sites.google.com/site/creare2017/
CreaRE 2018 at REFSQ 2018: https://sites.google.com/site/creare2018/
** CreaRE Program Committee
Sebastian Adam Fraunhofer IESE, Germany
Fabiano Dalpiaz University of Utrecht, The Netherlands
Jörg Dörr Fraunhofer IESE, Germany
Thomas Herrmann Ruhr-University of Bochum, Germany
Meira Levy Shenkar College, Israel
Luisa Mich University of Trento, Italy
Anitha PC QC Consulting Group, India
Kurt Schneider Leibniz University Hannover, Germany
Norbert Seyff University of Zurich, Switzerland
** Workshop Organizers
Andrea Herrmann, Herrmann & Ehrlich, Stuttgart, Germany
Eduard C. Groen, Fraunhofer IESE, Kaiserslautern, Germany
Maya Daneva, University of Twente, Enschede, Netherlands
Daniel M. Berry, University of Waterloo, Waterloo, Canada